С опита си като заместник министър на земеделието от правителството на ГЕРБ експертът по горите Георги Костов беше избран неслучайно на същия пост и от служебния министър Васил Грудев, за който подкрепата на професионалиста и администратора е от изключително значение. Заради краткия период на управление на служебното правителство заместниците във ведомството са двама, затова и ресорите на Георги Костов са повече от обичайното. Освен за горския сектор той отговаря и за други два изключително важни сектори - животновъдство и поземлени отношения.
Пред Farmer.bg зам. министър Костов представи неотложните задачи, които стоят за разрешаване.
Г-н Костов, съвсем наскоро Европейската комисия обяви, че ще санкционира България за неправомерната държавна помощ със заменките на гори, извършени в периода 2007 - 2010 г. Въпреки че е рано за прогнози за размера на тези санкции, има ли вариант наказанието да бъде смекчено?
За съжаление, по въпроса със заменките ситуацията е необратима и българското общество ще трябва да плати. Самата процедура ще продължи дълго време. За мен обаче е важно хората да помнят и знаят, че понятието добра заменка не съществува.
Ако се върнем още през 2003 г., когато заменките започнаха, трябва да припомним колко голяма беше съпротивата от страна на обществеността и колко голямо безразличието към тази съпротива. Това, че санкциите от страна на Брюксел обхващат периода след 2007 г., е нормално, защото тогава станахме членове на Европейския съюз. Иначе, броят на заменките беше много по-голям от тези 45 сделки, но това не намалява вината на хората, допуснали този начин на изключване на гори от държавния фонд.
С решението си Европейската комисия на практика удари един голям шамар на българските политици, като им каза, че те са приели един несправедлив закон, който облагодетелства определени среди. С това решение ЕК декларира и че те са създали закон за облагодетелстване на определени политически кръгове, които от своя страна са ги подкрепят като политици. И им го каза в прав текст, без заобикалки.
Затова ли първото нещо, което предприехте в системата на горите, бе насочено към прозрачността при дърводобива и контрола, където незаконната сеч остава сериозен проблем при опазването на горите?
Проблемът с незаконната сеч в горите стои от години. Климатичните промени и пороите от това лято нагледно показаха колко страшно може да стане за хората, ако продължаваме така.
За съжаление на ведомствено ниво в България е широко разпространена практика да се ползва наличната информацията не толкова за обществени цели, колкото за такива, свързани с частни интереси.
Затова решихме да въведем в системата на горите по-голяма прозрачност, при която общественият надзор върху работата на горските да бъде възможна и сравнително облекчена. Направихме общодостъпен регистъра на фирмите, спечелили търговете за дърводобив, изхождайки от позицията, че няма по-добър лек срещу корупционните практики от гражданския надзор над администрацията.
Ако отворите сайта на Изпълнителната агенция по горите, ще видите всички издадени разрешителни за сеч с точните насаждения и горските стопанства, към които се отнасят.
Съвсем скоро ще качим на интерент страницата и стопанските планове на държавните горски стопанства, за да се знае в коя гора какво е предвидено да се прави от лесовъдска гледна точка.Така се процедира и в Европа. Не може да се разчита само на държавния контрол, защото хората имат гражданска позиция и трябва да имат възможност да я защитават по информиран начин.
Кметовете доволни ли са от решението да бъдат информирани от горските за дърводобива в тяхното землище?
Взехме това решение по предложение на самите кметове. В разговори с мен голяма част от тях споделяха, че понякога са затруднени в кореспонденцията си с горските служители.
За това има обяснение и е проблем по цял свят, не само при нас. Знаете, че преди 30 години горските бяха затворена структура, която изцяло се грижеше за съхранението на българските гори. Те неслучайно имат самочувствието на пазители на гората и са доказали, че могат да го правят.
Самото опазване на горите е изключително техен приоритет и заслуга. Именно на тяхната дисциплина от онова време се дължи и голямото разнообразие на гори, което България има в момента. Затова е обяснимо, че все още не се отварят към кметовете и местните структури. Но в днешни условия, когато с икономическата криза нарастват апетитите за кражби от горите, ситуацията се променя. Ако горският не може да комуникира с местната власт и с хората, тогава местната общественост се настройва срещу него, от което губим всички, а най-много губи гората.
С последните промени на Закона за горите въведохме нова система, свързана със създаване на областни планове за развитието на горите, които ще бъдат задължителни. На този етап обаче все още тези промени не са реализирани изцяло, защото за ипълнението на подобен план, хората трябва да имат познания и капацитет. С някои от направените досега кадрови промени в администрацията за жалост не може да се отговори на идеята за развитие на експертен капацитет, особено в развитието на съвременната теория за оценка на екосистемните услуги. Засега се върви само в посока да се увеличават финансовите приходи от горите, което е огромна рестрикция за развитие на тези планове.
В този кабинет отговаряте и за поземлените отношения, където електронното управление отдавна трябваше да се случи. В тази връзка дали ще успеете да задействате обществената поръчка за електронната система, която трябваше да обедини трите поземлени регистъра – картата на възстановената собственост, орто фото картата и регистъра на агенцията по храните?
Създаването на подобен регистър е от съществено значение, защото без него контролът на средствата през новия програмен период трудно би се осъществил. За съжаление процедурите за обществената поръчка още не са придвижени, за което нямам обяснение.
Като служебно правителство едва ли ще успеем да ускорим работата, но ще ви кажа моята лична позиция за това какво би трябвало да се предприеме по отношение на регистрите.
За мен е необяснима липсата на координация между ведомствата при обмяната на подобен вид информация. Министерството на земеделието разполага с изключително богата база данни за земеделските земи. Като се започне с Идентификационната система за администрация и контрол (ИСАК), където е заснета цялата обработваема територия на страната, и се завърши с регистъра на горските територии. Обширна поземлена информация се съхранява още в Агенцията по кадастъра към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, както и в Министерството на отбраната, където има пълна топография.
Тази липса на комуникация между отделните институции е проблем, който бъдещото електронно управление би трябвало да реши. Не може всяко едно ведомство да решава проблемите на парче, като си прави своя обществена поръчка. Вярно е, че зад обществените поръчки често се крият и частни интереси, които понякога надхвърлят дори пределите на страната. Но според мен достатъчно дълго време си позволявахме да отлагаме създаването на общ регистър на земята.
Според мен водещи ведомства в създаването на бъдещия регистър би трябвало да са или нашето министерство, или регионалното. Дори клоня към второто, защото Агенцията по кадастър е към тях. Има и трети вариант- да се създаде временна административна структура, която за две години да събере цялата информация от всички ведомства и да я обобщи, така че да се направи модерна електронна система, която да се ползва не само от ведомствата, но и от бизнеса.
Почти на пожар успяхте да решите проблемите с неизплатените заплати в „Напоителни системи” и с компенсациите на овцевъдите заради „синия език”, но какви са възможностите ви за реакция при нови кризи, като се знае, че наследихте министерство с голям дефицит?
С встъпването ни в министерството ние заварихме изключително тежко състояние на бюджета с дефицит от над 60 млн. лв. Анализът показа, че бюджетът е разчетен така, че за министерството и всички второстепенни разпоредители като агенции и служби този бюджет да стигне само до края на месец август. Виждайки това, някои от службите и агенциите са успели да икономисат средства, така че биха могли да платят заплатите и за септември. Но след октомври положението за цялата администрация, не само в нашето министерство, става неспасяемо.
Без корекция на държавния бюджет не бихме могли да гарантираме нормална дейност на държавната администрация. Това се знае и от политическите партии, които признават, че първата работа на новия парламент ще бъде именно актуализацията на бюджета.
В по-глобален план ако се гледа, то със сигурност следващият кабинет трябва да планира сериозни икономии и преструктуриране, защото администрацията е раздута и това е сериозен проблем.
Въпреки че договорихте с ветеринарите новата тарифа за профилактична дейност, те отново протестираха с искане да се възстанови самостоятелността на ветеринарно-медицинската служба. Ще има ли наказани за тази мащабност на разпространението на болестта „син език” по животните?
За съжаление, прогнозите, че със спадането на температурите болестта «син език» ще се ограничи, не се потвърдиха. Към 25-и септември агенцията по храните е отчела над 15 хиляди умрели животни.
Това, което министерството направи в този кратък период е, че успя да осигури допълнително 2,5 млн. лв. за агенцията по храните за ограничаване на щетите. Още около 2,5 млн. лв. ще струва обезщетяването на стопаните.
Важното е, че умрелите животни няма да се изключват от директното подпомагане и стопаните ще си получат субсидията в края на годината. Въпреки тези компенсации животновъдите трябва да осъзнаят, че трябва да понесат известни загуби, защото когато си изпаднал в беда, не винаги можеш да излезеш сух. Причината е, че нашата държава няма възможността да компенсира всички фермери на 100%.
В тази връзка искам да припомня, че на последното заседание на фонд „Земеделие” беше решено последните свободни средства от бюджета на фонда за тази година да се дадат по схемата de minimis на овцевъдите в размер на над 4 млн.лева.
По отношение на ваксинацията агенцията по храните работи по подготовката на общ ваксинационен план с необходимия финансов анализ.
Очаква се с обществена поръчка да се възложи доставката на ваксините, като на изпълнителя ще му трябва поне 3 месеца да осигури тези доставки.
Най-вероятно този избор ще стане от следващото правителство.
Интервюто взе: Екатерина Стоилова